Vabimo na otvoritev samostojne fotografske razstave Vanje Tanjšek: Vanja RAW, ki se bo zgodila 3. aprila 2017 ob 18. uri v Celjski kulturnici, Gledališki trg 4, Celje.
Raw v prevodu pomeni surov, v fotografskem žargonu pa je sinonim za surovo fotografijo, kot smo je vajeni še iz analognih časov. Tako imenovana raw datoteka, ki jo fotoaparat ob pritisku na sprožilec zapiše na spominsko kartico, pomeni nekompresirano fotografijo, z največjo količino podatkov, ki jih zmore zapisati fotoaparat. Takšna fotografija ima visok dinamičen razpon in fotografu v postopku digitalne obdelave omogoča, da jo uporabi do njenih skrajnih tehničnih zmožnosti. Beseda raw pa se v fotografiji ne nanaša le na njene tehnične lastnosti, temveč ima tudi vsebinski pomen. Surovost predstavlja fotografijo, večinoma posneto v tako imenovani snap shot tehniki, ki krši pravila likovne tehnike in kadriranju ne daje nobenega pomena. Snap shot tehnika zajema motive, ki v danem času in prostoru ne omogočajo ponovitve, namesto tehnike pa je v ospredje postavljena vsebina.
Fotografi se pri svojem ustvarjanju delijo na fotografe, ki fotoaparat uporabljajo za zapis vsakodnevnih trenutkov, brez večjega poudarka na likovni tehniki in kadriranju, ter na fotografe, ki izbrani motiv zajemajo po likovnih pravilih, veliko časa namenijo kadriranju in se večkrat vračajo na isto lokacijo. Vanjo Tajnšek lahko po v preteklosti prikazanih fotografijah brez zadržkov umestimo med slednje. Skrbno izbrani motivi barvitih polj, rož, največkrat fotografiranih kar na domačem vrtu, sledenje pravilom barvnega kroga in večno iskanje popolne kompozicije so bili rdeča nit njenih fotografij. Presenečenje je zato toliko večje, saj avtorica s svojo prvo razstavo izstopa iz svoje cone udobja in na ogled postavi fotografije, ki jih je tudi več let skrivala na svojem računalniškem disku in jih je v digitalni predstavitvi razkrila šele pred kratkim. Izbrani motivi niso le humorno in cinično zajete podobe vsakdana, temveč gledalca vodijo izven prikazanega okvira. V fotografijah je močno izraženo avtoričino razočaranje nad današnjo družbo in dejanji ljudi, ki so nekoč veljala za nesprejemljiva, danes pa jih, zaradi nesankcioniranja in krize moralnih vrednot, ne štejemo več za etično sporne. Hkrati pa fotografije dajejo upanje za spremembe na bolje in za ponovno uveljavitev izgubljenih moralnih in ideoloških vrednot. Avtorica fotografske podobe dopolnjuje s podobami pisave. Z besedili, ki spremljajo vsako razstavljeno fotografijo, gledalca vodi k nadaljnjemu razmišljanju in mu podrobneje predstavi bodisi ozadje nastanka fotografije, bodisi izbran motiv dodatno podkrepi s svojim lastnim razmišljanjem. Vanja Tajnšek s fotografsko razstavo z naslovom Vanja Raw ne odpira zgolj pogleda na surovost vsakdanjih motivov, temveč nam predstavi svoje (surovo) izražanje, kakršnega marsikdo do sedaj pri njej ni poznal.
Žiga Gričnik