PETRA GEDEIA je v jamarstvo vpeljal brat, takrat je občudoval revije in fotografije v njih, poskušal je ugotoviti, kako je posnetek nastal, kako je bil prizor osvetljen. Sčasoma je s svojo opremo pričel tudi sam preizkušati v jamah in ugotovil, da ima premalo opreme, ki si jo je kot študent zelo težko privoščil. Za vsak kos je bilo treba premisliti, poiskati čim več informacij. Bilo je veliko neznank, ki bi bile zdaj rešljive v nekaj minutah, brez spleta pa je bilo to veliko težje in je trajalo dlje. Verjetno je v Sloveniji zelo malo jamarjev, ki si ob omembi imena Peter Gedei ne bi priklicali v zavest pravljičnih prizorov podzemlja. Bil je večkrat nagrajen na domačih in mednarodnih jamskih natečajih in svoje delo predstavljal na razstavah doma in po svetu. Trenutno je brez dvoma najslavnejši slovenski jamski fotograf, ki se mu tudi v svetovnem merilu po opusu in kakovosti malokdo postavlja ob bok. Veseli smo, da Peter objavlja tudi na družbenih omrežjih, kjer ga lahko spremljamo.
Tokrat se je v Zelške in Škocjanske jame spustil brez zrcalno-refleksnega fotoaparata, temveč le z Huawei Mate 50 Pro.
Marsikdo ne pozna postopka jamske fotografije. Kaj to dejansko pomeni za fotografa, kaj vse nosite s seboj? Kako dostopate do težje dostopnih jam in kako je z opremo v takih primerih?
V jamah svetlobe ni, zato moram vso opremo za osvetljevanje prinesti s seboj. Praviloma za osvetljevanje uporabljam bliskavice, ki jih lahko kombiniram tudi z drugimi izvori svetlobe, kot so naglavne luči jamarjev ali pa LED-paneli. Čeprav gre tu za majhne ročne bliskavice, lahko ta oprema zavzame kar veliko prostora. Bliskavice večinoma razdelim asistentom, sam pa prenašam osnovno opremo, kot so fotoaparat, radijski sprožilci, dodatna bliskavica in podobno. Včasih je med obvezno opremo sodil tudi fotografski stativ, ki pa danes na srečo služi le še kot držalo za posebne bliskavice.
Seveda pa fotografska oprema ni edina oprema, ki jo jamar potrebuje za obisk jam. Poleg osebne jamarske opreme potrebuje tudi vrvi, pripomočke za izdelavo sidrišč, merilno opremo, hrano, pijačo in še marsikaj drugega. Navsezadnje lahko jamar v jami tudi prespi kar pomeni še dodatno opremo za bivakiranje.
V Sloveniji so jame načeloma lahko dostopne. Z avtom so v kratkem času kjerkoli hitro dosegljive, dolgi dostopi so le do visokogorskih jam. Najbolj znane so jame na Kaninu, kjer je tudi največje število najglobljih jam v Sloveniji. Vsak tak dostop terja veliko časa in energije, vendar pa dostop predstavlja le četrtino opravljene poti.
Na vhodu v jamo se obisk jame šele začne, povsem konča pa šele takrat, ko si varno prispel domov.
Zakaj jamska fotografija – toliko je portretnih, corporate, idr. fotografov? Kaj je tisto, kar da čar jamski fotografiji – za vas, osebno?
Na začetku fotografske poti sem se seveda spoznaval z različnimi zvrstmi fotografije in se tudi danes z vso strastjo lotim kakršnegakoli izziva, tudi komercialnega. Vendar gre tudi pri jamski fotografiji za preplet različnih fotografskih tehnik ali načinov. Morda najbližje ji je dokumentarna fotografija, kjer poskušam s posnetkom pričarati vzdušje ali pa potek nekega dogodka. Je pa res, da objavljam večinoma le jamske posnetke in sem po tem tudi znan. Čar jamske fotografije je zagotovo v kreativnem prikazu nenavadnih prostorov, kapniških oblik, podzemnih dvoran in jezer, ki jih na površju seveda ni. Gre za popolnoma drugačno dojemanje okolice, ki lahko običajnemu gledalcu, nevajenemu podzemlja, pričara fantastične, neverjetne, morda celo pravljične občutke. No, moj izziv je pričarati te prostore s svetlobo, ki jo moram prinesti s seboj, saj v jamah svetlobe ni. Ker pa je ta izziv podkrepljen še z vsemi tegobami jamarjenja, je občutek, ki me preveva ob uspešnem posnetku, toliko večji.
Katerega spusta oz. fotografiranja ne boste nikoli pozabil in zakaj?
Zanimivi so bili vsi projekti, kjer je bilo treba vložiti veliko časa in energije. Zagotovo ima posebno mesto večdnevno fotografiranje v francoski jami Padirac, vedno pa me navduši spust v vhodnem breznu Kačne jame pri Divači, za moje pojme enega najlepših v Sloveniji.
Ob vaših aktivnostih pomislimo na nesreče – se vam je že zgodila kakšna fizična nesreča? Obenem pa nas zanima še ali ste v jamah kdaj uničil kak kos svoje opreme?
Nesreče še nisem imel, upam, da je tudi nikoli ne bom. Jamarstvo je načeloma zelo varna dejavnost, saj so nesreče zelo redke, so pa medijsko zelo odmevne, saj je reševanje lahko dolgotrajno in potrebuje širok nabor reševalcev. Tudi moja fotografska oprema je do sedaj preživela vse obiske jam. Ker posvečam nekaj skrbi tudi varovanju opreme in fotoaparat ter bliskavice primerno zavarujem, me je redkokdaj pustila na cedilu. Seveda so bili dogodki, ko se je kakšen fleš skotalil nekaj metrov nižje ali pa padel v vodo, vendar sem ga hitro nadomestil z drugim in ni bilo kake hude jeze.
Kaj je v jami tisto najzahtevnejše, kar mora obvladati fotograf? Svetloba?
Ker v jamah svetlobe ni, jo mora jamski fotograf prinesti s seboj in jo postaviti na takšna mesta, da bo osvetlitev za njegov okus optimalna. To spominja seveda na studijsko fotografijo, a se mora v jami ob tem znati pravilno gibati, paziti na prostor in vedeti, kam postaviti kakšen vir svetlobe. Vse te omejitve predstavljajo težji del jamske fotografije, ki je običajnemu fotografu neznan. A ker vsega dela ne more opraviti sam, potrebuje asistente, ki mu bodo pomagali prinesti opremo, držali luč, jo prižgali, mu pozirali in mu ne nazadnje delali družbo. Asistente mora fotograf postaviti na določena mesta, čim manj obremenjevati jamski prostor in zaključiti svoj posnetek v optimalnem časovnem okvirju.
V jamo nikoli ne greste sami.
Jamski fotograf si fotografiranje v jamah brez pomočnikov težko predstavlja. Pomočniki, ki so seveda tudi jamarji, pomagajo pri transportu opreme, postavljajo bliskavice in nenazadnje tudi nastopajo na fotografijah. Brez človeške figure je velikost jamskega prostora namreč težko predstavljiva. Moj krog asistentov predstavljajo člani jamarskega kluba Železničar, brez njihove pomoči tudi mojih posnetkov ne bi bilo.
Koliko priprav je potrebnih za fotografiranje?
Priprave se začnejo že doma pri sestavljanju fotografske opreme. Načeloma se največ posvečam bliskavicam, katere in koliko jih bom potreboval. Njihovo število prilagodim številu asistentov in pa motivom, ki jih lahko pričakujem v jami. Lahko so to velike dvorane, slikovita brezna, podzemna jezera ali pa le ozki prehodi. Vsaka posebnost v jami zahteva svoj pristop in temu moram seveda tudi prilagoditi opremo. Če jamo poznam že od prej, si lahko vnaprej zamislim na kakšen način bom osvetlil določen prostor. Velikokrat pa je jama neznana in v takšnem primeru si najprej ogledam jamo ter fotografiram ob povratku. Na ta način si lažje ustvarim število posnetkov, ki b jih tisti dan opravil v jami.
Se vam zdi, da so jame prostor za množični turizem?
V Sloveniji je veliko jam, a – razen Postojnske in Škocjanskih – jih slabo poznamo. Postojnska jama je komercialna in se temu primerno veliko oglašuje, Škocjanske jame delujejo kot javni zavod in že niso tako podjetniško usmerjene. Potem pa je veliko napol turističnih jam, ki jih upravljajo društva in ta sama iščejo načine, da bi vanje pritegnili obiskovalce. V teh jamah razen nekaj poti tudi ni ustrezne infrastrukture, sami si osvetljujejo prostor, spremlja jih seveda vodič, in čeprav je to še daleč od jamarstva, obiskovalci dobijo najpristnejši stik z jamo.
Ste se katere jame na svetu bali? Vam katera požene srh v kosti?
Nekaterih jam se seveda drži sloves nevarnih ali pa posebno težkih. V takšne jame se seveda podaš s spoštovanjem in morda še večjo previdnostjo kot ponavadi. Enega večjih strahov, vsaj zame, zagotovo predstavljajo ožine iz katerih bi se težko vrnil, če se ne bi uspel preriniti skozi. Verjetno pa na lestvici strahu zmagajo nestabilni skalni podori za katere ne veš kdaj se bodo sesuli. Padajoče kamenje je dostikrat tudi krivec za jamarske nesreče.
Kako človek s toliko izkušnjami gleda na mobilno fotografijo?
Fotografiranje z mobilniki seveda zagotavlja določene prednosti. Bistvena je seveda kompaktnost in priročnost mobilnega telefona, predvsem pa je lahek in ne zavzame veliko prostora. V zadnjem času se med jamarsko opremo pojavljajo tudi mobilni telefoni, v katere jamarji vpisujejo podatke o meritvah in raziskavah, hkrati pa z njimi tudi fotografirajo. Obstoječe jamarske luči načeloma nudijo dovolj svetlobe za osvetlitev prostora, šibkost mobilnikov se načeloma pokaže le pri večjih prostorih, kjer je za osvetlitev potrebnega še kaj več. Za ogled posnetkov na raznovrstnih spletnih straneh danes ne potrebujemo več velike ločljivosti, zato se morebitnih napak posnetkov z mobilniki niti ne zavedamo. Pri višjih ločljivostih pa se lahko morebitne napakice že nazorneje prikažejo.
Ljudje imamo težavo posneti lepo fotografijo že v malo slabših pogojih, kaj šele v jami. Vam je s Huawei Mate 50 Pro v jami uspelo posneti božanske fotografije. Lahko delite kak nasvet za »telebane«, kako oziroma kakšne nastavitve morajo biti za približek vašim fotografijam?
V jami sem preizkušal dva načina, ki sta mi prišla prav, Photo in Pro. Photo sem uporabil vsakokrat, ko je bilo vidne toliko svetlobe, da je Mate 50 Pro lahko določil optimalne nastavitve. Avtomatika deluje odlično, poleg tega pa dovoljuje tudi nastavljanje pod- ali nad-osvetlitve. Način Pro mi je prišel prav v temi in takrat, ko sem dodatno osvetljeval z bliskavicami. V tem načinu lahko nastavimo vse fotografske parametre, ki jih potrebujemo za izvedbo posnetka, vendar pa izgubimo nekaj prednosti, ki jih prinaša avtomatika. Takšen posnetek lahko kasneje seveda tudi uredimo z orodji, ki jih Mate 50 Pro omogoča v galeriji. Za dober posnetek z Mate 50 Pro v večini primerov ni potrebe po nekem eksperimentiranju, ampak lahko brez bojazni zaupamo avtomatiki telefona, ki bo svoje delo opravila več kot odlično. Paziti je treba le na osvetlitev, da ne prihaja do presvetlih ali pretemnih delov.
Katero napako menite, da uporabniki mobilnih telefonov največkrat delajo, ko pride do fotografiranja?
Morda se sliši »nefotografsko«, ampak največja napaka je zagotovo preveliko število posnetkov. Tak pristop morda prinaša prednost velike izbire, vendar pa obstaja možnost, da tudi v takšni množici posnetkov ni mogoče najti enega, ki bi uspel. Boljše posnetke vam bo prej uspelo narediti s premišljenim pristopom do posnetka, kaj in na kakšen način bi nekaj radi fotografirali. Posnetkov bo sicer manj, a bodo ti bolj pestri in raznovrstni, pa tudi izbira bo zaradi manjšega števila precej lažja. Avtomatika absolutnega kralja mobilne fotografije, Huawei Mate 50 Pro, nam omogoča, da se lahko bistveno bolj posvetimo vsebini in kompoziciji samega motiva in manj sami tehniki fotografiranja.
Ali fotografirate predvsem zaradi sebe ali tudi zaradi drugih, ki jim fotografije radi tudi pokažete?
No, fotografiram zato, ker me to veseli. Vendar teh posnetkov ne zadržim zase, temveč jih rad tudi pokažem. V prvi vrsti so to vsi jamarji, ki so sodelovali pri nastajanju fotografije, da vidijo, pri čem so pomagali in za kaj so se morali truditi ter prenašati dolgotrajne procese fotografiranja. Svoje izdelke pa rad pokažem tudi ostalim jamarjem in tudi svetu, ki jamske fotografije ne pozna. Zato sem že dokaj zgodaj svoje fotografije začel objavljati tudi na svetovnem spletu. Ko sem začel s spletno stranjo, me je veliko fotografov opozarjalo, da mi bodo fotografije pokradli. Vendar se mi njihovi argumenti niso zdeli utemeljeni. Danes obstaja dovolj učinkovitih prijemov, da ne pride do kraje, pa tudi če, je jamska fotografija tako specifična, da je preprosto podvomiti o avtorstvu. Obstajajo fotografi, ki imajo svoje posnetke v predalu. Večina fotografov, ki meri nekam više, pa svoje posnetke tudi pokaže. Gre za obojestransko veselje. Veselje avtorja pokazati fotografije ljudem, ki znajo take posnetke ceniti, in veselje teh ljudi ob ogledu fotografij.
Kaj vas je pri Huawei Mate 50 Pro najbolj navdušilo? Nočni način, makro, direktno urejanje fotografij na telefonu, …?
Mate 50 Pro ima zelo pester nabor načinov za fotografiranje najrazličnejših motivov. Poleg osnovnih programov, s katerimi se lahko lotimo vsakodnevnih motivov, so na voljo tudi zahtevnejši za dolge ekspozicije, tu pa je tudi makro način in močan zoom. Nenazadnje lahko svojo kreativnost izražamo tudi s spremenljivo zaslonko, ki pride prav pri stopnjevanju zamegljenosti ozadja. Mislim, da me je najbolj navdušila prav ta vsestranskost mobilnika, s katero sem se lahko lotil fotografiranja.
Ali kot fotograf s profesionalno fotografsko opremo lahko naredite primerjavo fotografije med profesionalnim fotoaparatom in Huawei Mate 50 Pro?
Iz gledišča profesionalnega fotografa bi težko zamenjal fotoaparat z mobilnikom. Fotoaparat mi omogoča precej več svobode in kreativnosti, hkrati pa so posnetki s fotoaparatom tudi tehnično na precej višjem nivoju. Drugačen pogled pa je lahko iz perspektive ljubiteljskega fotografa, ki mu učenje fotografskih znanj prinaša več tegob kot pa veselja, poleg vsega pa mu nošenje fotografske opreme predstavlja še dodatno breme. Za takšnega fotografa je mobilnik zagotovo dobra ali celo boljša izbira.
Nam poveste kaj več o svoji opremi?
Vsaka fotografija se začne s fotoaparatom in tako sem tudi sam začel s cenenim fotoaparatom, katerega je spremljala bliskavica. Skozi leta spoznavanja in fotografiranja sem dopolnjeval in kopičil opremo ter prišel do spoznanja, da je zelo dobrodošlo narediti izbor, ki mi zares ustreza. Skozi preizkušanje sem prišel do nabora, s katerim lahko poslikam vse, kar si zamislim. Veliko ljudi si predstavlja, da uporabljamo nekakšno izjemno drago razsvetljavo, pa gre za zelo cenene ročno nastavljive bliskavice običajne jakosti. Edina priporočljiva investicija so dobri fotoaparati in dobri objektivi. V razvoju mobilne telefonije so tudi mobilniki, kot je Huawei Mate 50 Pro, že toliko napredovali, da jih lahko uporabim v določenih situacijah.
Nam lahko zaupate kakšen trik ali namig za dobro mobilno fotografijo?
Kamera Huawei Mate 50 Pro je izjemno zmogljiva, njena avtomatika ne bo razočarala. Če se vam kljub temu zdi, da vam avtomatika nudi premalo, so na voljo posebne funkcije ali pa povsem ročni Pro način nastavljanja. Zagotovo se je najbolj pomembno ukvarjati z motivom, si zamisliti pristop in izvedbo, Mate 50 Pro pa vam bo pri tem lahko le v pomoč kot izjemno kvalitetno orodje.
Vse foto: PETER GEDEI