Fotografska razstava
PETER GEDEI: Podzemni svetovi
Prizorišče: Mala galerija Cankarjevega doma, Ljubljana
Termin: 24. april–16. junij 2019
Odprtje: sreda, 24. april 2019, ob 20. uri
Fotograf Peter Gedei, tudi zagret raziskovalec podzemlja, se z jamsko fotografijo ukvarja vse od začetka 90. let ter se je uveljavil kot eden najboljših svetovno znanih jamskih fotografov, ki se loteva tudi najbolj zahtevnih projektov. Fotografije redno objavlja v domačih in tujih tiskanih medijih, predstavlja zgodbe o obiskanih jamah. Nedvomno jamska fotografija sodi med zahtevnejše fotografske zvrsti, pri katerih največji izziv predstavlja postavitev luči, osvetlitev, ki bi na fotografiji najlepše predstavila izbrani prostor. K moči Petrovih jamskih fotografij pripomorejo dolgoletne izkušnje in izostren občutek za prostor, svetlobo, estetiko. Ob fotografijah, ki razkrivajo lepoto, iztrgano temi, lahko le od daleč slutimo, koliko truda in predanosti je za njimi. Izžarevajo ljubezen do jamskega podzemlja, strast do njenega upodabljanja. Dotikajo se večnih vprašanj o naši povezanosti z naravo, naši majhnosti v primerjavi z negostoljubno, v temo zavito divjino ter končno tudi vznemirljivih tem o svetlobi in temi, o tistem, kar osvetlimo, in tistem, kar ostaja skrito v globinah.
O razstavi Podzemni svetovi
Jamska fotografija sodi med zahtevnejše fotografske zvrsti. Ustvarjalec se mora dobro znajti v surovem jamskem okolju, še večji izziv pa je zanj pomanjkanje naravne svetlobe kot osnovne sestavine fotografije. Slednje jamski fotograf premaguje z uporabo umetne svetlobe in jo domišljeno umešča v prostor. Fotografa spremlja skupina jamarjev, ki so nepogrešljivi za prenos opreme in aktivno sodelujejo tudi pri fotografiranju. Ko avtor v prizor vključi jamarja, nakaže razsežnosti prostora, ki bi brez človeške podobe ostale nepredstavljive. Tako vsaka jamska fotografija tudi pomni napore in prizadevanja skupine, njihove dolge poti do podzemnega sveta, skozi ožine, brezna, dvorane.
Ta neprijazni jamski prostor je neverjetno razgiban, poln pestrosti, in tvori prave podzemne svetove. Gre za pokrajine, ki počivajo v brezdanji temi in so večini ljudi nedostopne. Ko jih osvetljene zazna fotografski aparat, zaživijo in se razkrijejo v vsej svoji barvitosti, veličastni razsežnosti, z neverjetnimi oblikami in podzemnimi rekami. Pogledu se odprejo neslutene, umetelne stvaritve narave, ki dosegajo ali celo presegajo lepoto nam vidnih nadzemnih pokrajin. Ko fotograf vstopa v te prostore, je pred njim težka naloga, katere dele izbrati in kako jih zajeti s kamero. Največji izziv pa je zanj postavitev luči, osvetlitev, ki bi na fotografiji najlepše predstavila izbrani prostor. K moči Petrovih jamskih fotografij pripomorejo dolgoletne izkušnje in izostren občutek za prostor, svetlobo, estetiko. Ob fotografijah, ki razkrivajo lepoto, iztrgano temi, lahko le od daleč slutimo, koliko truda in predanosti se skriva za njimi. Izžarevajo ljubezen do jamskega podzemlja in strast do njenega upodabljanja. Dotikajo se večnih vprašanj o naši povezanosti z naravo, naši majhnosti v primerjavi z negostoljubno, v temo zavito divjino ter končno tudi vznemirljivih tem o svetlobi in temi, o tistem, kar osvetlimo, in tistem, kar ostaja skrito v globinah.
O fotografu
Peter Gedei (1969), rojen in doma v Ljubljani, je svojo pot jamskega fotografa začel kmalu po vključitvi v ljubljanski jamarski klub Železničar, leta 1987. Potem ko je nekaj let nabiral izkušnje predvsem kot raziskovalec podzemlja, se je v začetku 90. let začel vse bolj posvečati jamski fotografiji. Leta je izpopolnjeval tehniko osvetljevanja in svoj kreativni pristop ter bil za delo večkrat nagrajen z najvišjimi priznanji domačih in mednarodnih natečajev. Uveljavil se je kot eden najboljših svetovno znanih jamskih fotografov, ki se lotevajo tudi najbolj zahtevnih projektov. Fotografije redno objavlja v domačih in tujih tiskanih medijih, predstavlja zgodbe o obiskanih jamah, zadnja leta je dejaven tudi na družbenih omrežjih. Aktivno se ukvarja s stereo fotografijo in videom, je član Stereoskopskega društva Ljubljana, soustanovitelj produkcijske skupine Place3D in dolgoletni urednik revije Jamar. Dela kot oblikovalec pri mesečni reviji Monitor. Z razstavo Podzemni svetovi obeležuje 30-letnico jamske fotografije.