preizkusili smo:
CANON EOS R5 MARK II
Julij 2024 je bil za Canon in s tem tudi za svetovno fotografsko javnost precej pomemben mesec – iz mističnosti govoric sta se končno tudi uradno realizirala in javnosti predstavila najnovejša vrhunska modela iz Canon R serije brezzrcalnih fotoaparatov – težko pričakovana krona družine Canon EOS R1 in nič manj v njegovi senci tudi posodobljen model v seriji 5, Canon EOS R5 Mark II. Izbrani novinarji smo imeli to čast, da smo ju lahko preizkusili na odlično organiziranem medijskem dogodku v Munchnu, zatem pa so sledile še številne predstavitvene akcije z odličnimi odzivi uporabnikov. Sodobna tehnologija neprestano ponuja boljša orodja in zato vsak nov model v družini EOS R pričakujemo z veliko napetostjo. Kaj novega torej ponuja Canon EOS R5 Mark II v primerjavi s svojim predhodnikom, Canon EOS R5?
NA STIČIŠČU PROFESIONALNIH IN NAPREDNIH MODELOV – CANONOVE EOS PETICE
Model R5 je bil lansiran julija 2020, natančno štiri leta zatem pa je, skladno z že poznano razvojno potjo Canon petic, na tržišče prispela njegova nadgradnja, R5 Mark II.
Naj spomnim: na prehodu iz analogne fotografije v svet CMOS senzorjev in Photoshopa se je od leta 2005 zgodilo bogato sosledje petic: 12,8 MP model Canon EOS 5D je bil prvi cenovno dostopen polnoformatni zrcalnorefleksni fotoaparat. Čez tri leta ga je nasledil ikonični 21.1 MP Canon EOS 5D Mark II z možnostjo snemanja v Full HD, ki je prinesel pravo revolucijo na tesno povezanem področju fotografije in videografije. V letu 2012 je sledil 22.3 MP Canon EOS 5D Mark III, priljubljen zaradi izboljšane kakovosti slike, zmogljivejšega samodejnega ostrenja in trpežnejšega ohišja. Čez 4 leta, v 2016, je družina petic dobila še svojega četrtega člana, 30.4 MP Canon EOS 5D Mark IV, ki je predstavljal predvsem korak naprej pri delu v slabši svetlobi. Vmes se je leta 2015 zgodil še presenetljivi Canon EOS 5DS R s 50.0 MP. Mark V ni bil realiziran, razvoj je prekinila brezzrcalna (r)evolucija.
Ti modeli so najbrž najmočneje zaznamovali napredno in (pol)profesionalno fotografsko ustvarjanje po vseh celinah, zato ni čudno, da se novih petic v tehnološko in uporabniško izboljšanem svetu brezzrcalnih modelov fotografi ponovno izjemno veselijo. Modeli petic so tista presečna množica, v kateri najdemo največjo mešano družino uporabnikov – od naprednih amaterjev do profesionalnih fotografov. Že iz tega je moč sklepati, da gre za odličen kompromis med naprednim in profesionalnim orodjem, ki se pri najnovejšem modelu še nekoliko bolj posveča zlitju fotografskega in video ustvarjanja v enem ohišju.
GALERIJA 1:
Fotografiranje športnih dogodkov v zaprtih prostorih predstavlja tudi svojevrsten tehnični izziv. Na premierni predstavitvi modela Canon EOS R5 Mark II v Munchnu smo ga imeli novinarji na razpolago v kombinaciji z vsestranskim objektivom RF24-105mm F2.8 L IS USM Z. Fotografije so bile posnete pri do konca odprti zaslonki f/2.8, s časom zaklopa med 1/1000 in 1/1250 ter avtomatskim ISO, ki se je v teh pogojiih brez omejitve zgornje meje gibal zelo visoko, večinoma do 12.800. Z naprednimi orodji je manipulacija šuma pri takšnem ISO enostavna, fotografije pa so ostre ter svetloba korektna. V povprečju so nastale cca. 65 MB velike RAW datoteke CR3 in povprečno 15 MB velike JPG datoteke. Breakdance je tekmovalna novost aktualnih olimpijskih iger in kot tak zanimiv ne le za publiko, temveč tudi za športne fotografe. Hitro gibanje z zapletenimi formami zahteva pravočasno ujete trenutke v najboljših pozah – z uporabo predpomnilnika in s hitrim zaporednim fotografiranjem do 30 sličic na sekundo to nekako ne predstavlja kakršnih koli težav. Precej hitro smo se ob tovrstnem početju soočili le z eno neprijetnostjo: zapolnjeno spominsko kartico.
KORAK NAPREJ ZA EOS R5 MARK II
Osnova modela R5 je zloženo tipalo CMOS polnega formata 36 x 24 mm z ločljivostjo 45 MP, ki je v modelu Mark II tehnološko naprednejše, osvetljeno od zadaj, z vgrajenim nizkoprepustnim filtrom in čistilnim sistemom EOS. Poudarki so na hitrejšem branju, boljšem obvladovanju šuma in večjem razponu ISO. Vse to je dobrodošlo predvsem v zahtevnih pogojih fotografiranja – v slabi svetlobi, hitrem gibanju, pri ekstremni natančnosti. Model prinaša nov način procesiranja slike in cel niz izboljšav na področju samodejnega ostrenja – za marsikoga se ravno tukaj najdejo najzanimivejše novosti. Če pokukamo v le nekaj podrobnosti;
Model Mark II zmore hitrejše, natančnejše in bolj zanesljivo pametno samodejno ostrenje, posebej pri sledenju. Napredno sledenje prinaša izboljšave v smislu detekcije oči, obraza, telesa, zgornje polovice telesa in ocenjevanja površine glave – to je recimo pomembno pri sledenju ob izogibanju oviram. Novost so dodatne tarče za sledenje živali (konji, poleg že znanih psov, mačk, ptic) in vozil (letala in vlaki, poleg že znanih avtomobilov in motornih koles). Možno je registrirati prioriteto oseb (do 10 x 10 registriranih oseb) in prioriteto aktivnosti (košarka, nogomet, odbojka), pri čemer so opcije osredotočanja tudi na posamična dejanja znotraj posamične igre, kot so strel, skok, podaja, met, servis ipd.
Omogoča sledenje po celotni površini pri uporabi Servo AF. Način delovanja »Prioriteta akcije« (Action Priority) daje prednost hitrosti zaklopa in zajemanja, sledenju fokusa in uporabi elektronskega zaklopa. To so osnove za zagotavljanje največje zmogljivosti pri fotografiranju hitro premikajočih se motivov, kot so športni dogodki, živali, akcijske scene ipd.
Za hitro obdelavo podatkov in podporo nevronski mreži aparata je vgrajen še dodatni Digic X pospeševalnik. Hitrost fotografiranja je povečana z 20 na 30 sličic na sekundo z elektronskim zaklopom, mehanski pa omogoča 12 sličic na sekundo, enako kot pri predhodniku. Izboljšano delovanje elektronskega zaklopa odpravlja popačenja pri hitro premikajočih se objektih, ki nastajajo zaradi vrstičnega zajema slike (t.i. Rolling Shutter). Omogočeno je neprekinjeno fotografiranje brez zatemnitve.
Model se ponaša z naslednjo generacijo funkcije Eye Control AF, t.j. samodejno ostrenje s sledenjem pogledu, ki v praksi prinaša ostrenje zgolj z gledanjem skozi kukalo. To funkcijo najdemo še v obeh višjih modelih, EOS R3 in EOS R1 in prinaša zanimiv občutek, da fotoaparat bere fotografove misli.
Potek dela je možno pospešiti z obrezovanjem fotografij kar neposredno v fotoaparatu, omogočeno pa je tudi t.i. In-Camera Upscaling, povečanje ločljivosti posamičnih fotografij na zavidljivih 179 MP, kar omogoča jasnost in ostrino tudi najmanjših detajlov.
Zanimiv korak pri razvoju je tudi t.i. Pre-continuous Shooting, predhodno zajemanje slike: ob stisku prožilca do polovice se v medpomnilnik že neprekinjeno shranjuje 15 posnetkov (pri hitrosti 30 sličic na sekundo). Ti se na pomnilniško kartico zapišejo, ko se prožilec dejansko sproži. Funkcija omogoča, da so na razpolago tudi posnetki iz prejšnje polovice sekunde, kar se sliši docela futuristično. Ujeti odločilni trenutek najbrž še nikoli ni bilo tako lahko in tako dobro tehnično podprto. Čas predhodnega zajemanja je daljši pri uporabi manjših hitrosti fotografiranja.
Največja ISO zmogljivost ostaja pri ISO 51.200, pri čemer je možno povišanje na ISO 102.400 ali znižanje na ISO 50. Novost je redukcija šuma s pomočjo nevronske mreže oz. sistema Deep Learning. Izboljšave najdemo tudi na področju stabilizacije slike; iz 8 korakov pri prejšnjem modelu se pomika na največ 8,5 koraka v središču in 7,5 koraka na obrobju, z združljivimi objektivi.
Na ohišju je po novem kar 21-pinski večfunkcijski čeveljček, ki omogoča digitalno komunikacijo in napajanje za različne dodatke, kot so bliskavice, mikrofoni in oddajniki. To pomeni, da nekatere nove dodatne naprave ne potrebujejo več lastne baterije ali kablov za napajanje. Za uporabo starejših Canonovih dodatkov je na voljo adapter AD-E1 (naprodaj ločeno). In ko smo že pri dodatkih:
GALERIJA 2:
Ulična fotografija je vsakič znova izziv, tudi za izkušene popotne fotografe. Na popotovanje po Boliviji nisem želela jemati veliko opreme – kot prvo, zaradi teže, ki jo moraš ves čas nositi s sabo, kot drugo pa tudi iz varnostnih razlogov. Več imaš s sabo, večja je škoda, ko pride do kakšnih neljubih dogodkov. Varnosti pač ne more nihče garantirati. Na srečo se je na našem popotovanju vse dobro izšlo in kombinacija EOS R5 Mark II z vsestranskim RF24-105mm F2.8 L IS USM Z se je izkazala za odlično izbiro. Predvsem na ulici, kjer se dogaja marsikaj, od statičnih do hitrih trenutkov, od svetlih do temačnih ambientov, je pomembno, da imaš v roki zanesljivo in hitro orodje. Ta kombinacija se je izkazala za izjemno hitro odzivno in natančno. Kljub temu, da je nadaljši strani že teleobjektiv s 105 mm, mora fotograf do neke mere vstopati v prostor svojih portretirancev in se ne more izogniti kontaktu z neznanci. Ta kontakt – to je pristnost potovalne izušnje.
DOBRO JE VEDETI – DODATKI
Za Mark II so na voljo kar tri različna držala. Klasični priključek za dodatne baterije se najde pod šifro BG-R20, na razpolago pa sta še BG-R2E (ethernet) in nadgrajeni BG-R2EP (ethernet in hlajenje). V meniju je možno nastaviti opcije vklopa ventilatorja in tri različne hitrosti. Ventilator ohranja fotoaparat hladen v zahtevnih situacijah video produkcije, dodatna baterijska moč pa podaljša čas zajemanja do več kot 2 uri snemanja filmov pri 8K 30p. Ethernet priključek z 2,5 G Base-T ethernet vrati omogoča hitro privezno fotografiranje, prenos FTP, fotografiranje na daljavo, hiter prenos velikega števila fotografij in videoposnetkov s prizorišč dogodkov itd.
VIDEOGRAFIJA S CANON EOS R5 Mark II
Canon EOS R5 Mark II je prava hibridna kamera, ki združuje vrhunsko fotografijo in profesionalne video zmogljivosti. S podporo za 8K 60p RAW/ProRes, 4K 120p slow motion in 6K oversampling prinaša izjemno kakovost posnetkov.
Velik preskok je Dual Base ISO, ki izboljšuje snemanje pri šibki svetlobi, ter ProRes RAW, ki omogoča več svobode pri barvni obdelavi. False Color, Waveform Monitor in Zebra Pattern pa zagotavljajo natančno osvetlitev, kot pri profesionalnih Cinema EOS kamerah.
Canon je rešil tudi težave s pregrevanjem – aktivno hlajenje omogoča daljše snemanje. Autofokus je še bolj napreden z Dual Pixel AF II, ki prepoznava obraze, oči, živali in vozila, ter Eye Control AF, kjer ostrenje izbiraš s pogledom.
Poleg izboljšanega HDMI izhoda je novost tudi Pre-Rec, ki zajame nekaj sekund posnetka pred začetkom snemanja – idealno za nepredvidljive trenutke. Canon R5 Mark II je tako popolna izbira za fotografe in snemalce, ki iščejo vrhunsko kakovost v kompaktnem ohišju!
GALERIJA 3:
Svetlobni pogoji na prelomu dneva in noči so sicer nekaj najčudovitejšega, a za fotografe marsikdaj precejšen izziv. V slabi svetlobi pride do izraza kakovost fotografske opreme, sploh če jo uporabljaš brez stativa. Priznam sama sem nekoliko lenobni popotnik in nerada nosim dodatna bremena. Pri celodnevnem raziskovannu strmih pobočij La Paza mi tudi na misel ni prišlo, da bi stativ nosila s sabo. Ker večinoma fotografiram iz roke, je moje poznavanje opreme vedno na preizkušnji – kot uporabnik moram iztisniti iz nje tisto največ, kar se da. S kombinacijo EOS R5 Mark II in RF24-105mm F2.8 L IS USM Z so tudi panoramske fotografije pozno večernega La Paza uspele korektno. Druga fotografija je bila posneta z roke pri 90mm, f/2.8, 1/60 in ISO 10.000.
NAŠA UPORABNIŠKA IZKUŠNJA
Zajeten seznam tehničnih specifikacij je na razpolago na spletni strani Canon, za podrobne laboratorijske teste pa je smiselno prebrskati splet. Tukaj se osredotočamo predvsem na lastno uporabniško izkušnjo pri fotografiranju na terenu. Novi model je bilo mogoče, kot že rečeno, premierno preizkusiti julija 2024, kjer se je fotografiralo šport v težkih svetlobnih pogojih, pozneje pa je bil odličen sopotnik še na dveh potovanjih, kjer se mora fotoaparat izkazati predvsem s svojo vsestranskostjo, ki je izjemno pomembna za popotne fotografe. Ti se zmorejo spontano na enem samem popotovanju lotiti vseh možnih zvrsti fotografije – portretiranja, športa, krajine, arhitekture, astrofotografije, naravoslovja in še marsičesa.
Ohišje je kot pri vseh EOS R modelih oblikovano za hitro in udobno uporabo, ravno prav sede v roke, da ni ne premajhno in ne preveliko. Vsi pomembni kontrolniki in gumbi za poljubne nastavitve so na dosegu prstov desne roke, kar je seveda pomembno tudi za hitro delo. Izjemno dobrodošla za hitro uporabo je sprememba v položaju gumba za vklop in izklop – pri R5 je še na levi strani ohišja, R5 Mark II pa ima precej bolj uporabno stikalo na desni, kar omogoča lahkotno upravljanje aparata z eno roko. Na levi strani je sedaj gumb za izbiro med foto in video načinom. Če ste vajeni prejšnjega modela, se vam bo nekaj časa dogajalo, da si boste preklapljali na video, namesto da bi izklopili aparat – a ko se pozicije gumbov ponotranjijo, je nova razvrstitev gumbov najbolj smiselna in naravna za tok dela. Ohišje se od prejšnjega modela razlikuje tudi po režah za ventilacijo. Nov dizajn omogoča učinkovitejše hlajenje in daljše čase neprekinjenega video snemanja.
Veliko 0,5-inčno iskalo z 5,76 MP ponuja natančen vpogled v vse sprotne informacije in ustvarja jasno sliko. Čeprav je gumasti nastavek za oko manjši kot pri EOS R3, je omogočeno natančno sledenje očesu. Tu novi model ne prinaša nekih novosti, prav tako ne pri 3,2-inčnem (8 cm), polno gibljivem zaslonu na dotik.
Dobrodošle so spremembe v kapaciteti baterije; nova LP-E6P omogoča približno 630 posnetkov, kar je velika pridobitev v primerjavi z baterijo LP-E6NH v EOS R5 in 490 posnetki, upoštevajoč »Power Saving Mode«, ki zatemni ekran po 10 sekundah neuporabe ter ugasne iskalo in aparat po eni minuti neuporabe. Možno je uporabljati tudi starejše modele baterij, vendar bodo zaradi tega nekatere funkcije morda onemogočene.
Fotografija z maksimalno resolucijo prinese 8.192 x 5.464 pix, kar v praksi prinaša RAW datoteke v povprečnih velikostih med 50 in 70 MB. Fotografije se lahko shranjuje v več velikostnih različicah formatov RAW, JPG in HEIF oz. različnih kombinacijah, HEIF datoteke pa je mogoče že v aparatu pretvoriti v JPG. Podatki se shranjujejo na dve kartici: SD/SDHC/SDXC in CFexpress. Uporaba specifičnih hitrih kartic je predvsem pomembna pri snemanju videa in zapisovanju fotografij pri rafalnem fotografiranju.
KOMU JE EOS R5 MARK II PISAN NA KOŽO
Gre za vrhunsko orodje, zasnovano za profesionalne in napredne uporabnike, ki iščejo kombinacijo fotografskih in video zmogljivosti. Profesionalni fotografi, še posebej tisti, ki se ukvarjajo s športno, naravoslovno in poročno fotografijo, bodo cenili izjemno hitro zaporedno fotografiranje s hitrostjo do 30 sličic na sekundo ter napreden sistem samodejnega ostrenja Dual Pixel AF II, ki z natančnostjo sledi očem, obrazom in predmetom v kadru.
Hibridni ustvarjalci, ki fotografijo združujejo z video vsebinami, bodo navdušeni nad možnostjo snemanja v 8K 60p RAW, 4K 120p slow motion in 6K oversampling, kar omogoča kinematografsko kakovost posnetkov. Tudi filmski ustvarjalci bodo v R5 Mark II našli zmogljivo orodje, saj ponuja podporo za ProRes RAW, Dual Base ISO ter funkcije, kot sta False Color in Waveform Monitor, kar ga približa zmogljivostim kamer iz serije Cinema EOS. Vsebinski ustvarjalci in vlogerji bodo cenili pre-rec funkcijo, aktivno hlajenje ter napredne avtofokusne možnosti, ki zagotavljajo hitro in zanesljivo ostrenje v vseh razmerah.
Po drugi strani pa je R5 Mark II odlična izbira tudi za popotne in dokumentarne fotografe ter snemalce, saj njegova lahkotnost in robustna izdelava omogočata uporabo v zahtevnih okoljih, hkrati pa zagotavljata vrhunsko kakovost slike.
GALERIJA 4:
Kot zanimivost sem imela možnost EOS R5 Mark II preizkusiti tudi v kombinaciji z objektivom Canon RF200-800mm F6.3-9 IS USM. Vsekakor zanimiva kratka izkušnja, upoštevajoč dejstvo, da se najbolj odprta zaslonka prične z f/6.3, pri 800 mm zooma na daleč pa se že precej poznajo atmosferske motnje (migetanje zraka, delci in voda v zraku) in znatno prispevajo k občutku neostrine na fotografijah. Na pobočju Biokovega smo na foto potepu z Digitalno Kamero našli pogorišče v nekoč čudovitem borovem gozdu. Teleobjektiv tudi z bolj zaprto zaslonko ustvarja zanimiv bokeh v ozadju, portreti pa dobro izstopijo. Tudi sredi vejevja in grmovja aparat brez težav sledi osebo v njenem gibanju skozi gozd.
Več o Canon EOS R5 Mark II si lahko preberete na spletni strani Canon.
***
zapisala: AndreJa Ravnak