Fotografijo za tokratno naslovnico je prispeval ljubiteljski fotograf Joško Šimic iz Stopič pri Novem mestu. Potem ko je bil dolga leta njegov zvesti spremljevalec prvi fotoaparat Zenit 11, s katerim je »škljocal« za družinski album, se je s fotografijo začel resneje ukvarjati leta 2015. Fotoaparat Nikon D610 ter objektiv Nikon AF-S 28-300mm sta do danes dobila kar številno družbo; v Šimičevi fotografski torbi je namreč dovolj prostora za Nikonove fotoaparate ter objektive Nikon, Tamron in Sigma. Fotografija ga sicer vleče v več zvrsti, a čedalje bolj ga privlači portretna fotografija.
FOTONOVICE – 1. srečanje slovenskih mojstric in mojstrov fotografije
V Sloveniji imamo 52 fotografov, ki so dosegli naziv mojstrica oz. mojster fotografije in kar 21 se jih je odzvalo povabilu predsednika FZS Igorja Debevca in se udeležilo 1. srečanja v Celje, še 13 pa jih zaradi drugih obveznosti žal ni moglo priti.
Mojstrice in mojstri fotografije so najprej obiskali Muzej novejše zgodovine Celje in sončno sobotno popoldne izkoristili za ogled steklenega fotografskega ateljeja Josipa Pelikana, sprehod po Ulici obrtnikov mimo obrtnih lokalov in delavnic v sklopu stalne razstave o Celju in Celjanih v 20. stoletju Živeti v Celju, zatem pa za druženje v Celjski kulturnici. O pomenu slovenske fotografije in vlogi, ki jo imajo oz. bi jo morali imeti mojstrice in mojstri pri razvijanju tega področja, se je z njimi ter umetnostnim zgodovinarjem, kustosom Gorenjskega muzeja, ki skrbi tudi za Kabinet slovenske fotografije, ddr. Damirjem Globočnikom, pogovarjal glavni urednik Digitalne kamere Igor Rosina.
1. srečanja so se udeležili (razvrščeni po letnici pridobitve naziva od najstarejšega do najbolj svežega): Tihomir Pinter, Rafael Podobnik, Janez Korošin, Dušan Gorast Miška, Valter Nanut, Flavio Mosseti, Janez Kramar, Vasja Doberlet, Herman Čater, Jure Kravanja, Niko Sladič, Boris Godnič, Andreja Peklaj, Miran Orožim, Darinka Mladenovič (manjka na posnetku), Matjaž Čater, Elo Mihevc, Ivo Borko, Štefi P. Borko, Tomaž Velechovsky in Stane Vidmar.
INTERVJU – Peter Planinšek
Peter Planinšek (1969) je prvi in še vedno edini tetraplegik med slovenskimi fotografi. Na različnih področjih premika meje in si postavlja nove mejnike, ki se še marsikateremu zdravemu človeku zdijo nedosegljivi. Do podrobnosti obvlada delo z računalnikom, razvil je inovativen sistem brezročnega fotografiranja, sodobna tehnologija mu pomaga, da si odpira vrata, skrbno pomete dvorišče s svojim vozičkom in to z nasmeškom komentira: »Da se ne vozim v prazno …« A pot do tega, da spet živi polno življenje, je bila dolga in zlasti prva leta zelo trnova ter zavita v temo. »Ne bi je zmogel brez pomoči družine in zlasti žene Karmen, ki nikoli ni obupala in se je dobesedno žrtvovala zame,« priznava danes in dodaja, da je bil ključen tisti trenutek, ko je nehal obupovati nad tem, česa vse ne zmore več, in se začel spraševati, kaj pa bi vendarle lahko počel. In zato danes uživa v fotografiranju, svoje omejitve pa iz bremen spreminja v izzive.
INTERVJU – Federico Borella
Federico Borella si je s serijo Five degrees na prestižnem Sony World Photography Award 2019 prislužil laskavi naziv fotograf leta. Samostojni fotoreporter, ki ima za sabo že več kot 10 let izkušenj z delom za domače italijanske in tuje medije, je doštudiral klasično književnost in srednjeameriško arheologijo na univerzi v Bologni, nadaljeval pa z doktoratom iz foto reporterstva v Milanu. Dobro izurjen v naprednem znanju kompozicije, zgodbe, svetlobe in post produkcije je tudi odličen učitelj.
DIGITALNA AKADEMIJA – Kako kršiti pravila
Vsa pravila gotovo niso za v koš, a ko boste s svojim znanjem tako daleč, da boste natančno vedeli, kaj počnete, bo čas, da zadeve tu in tam kdaj obrnete na glavo – ker veste, zakaj in kako! Življenje še nikoli ni bilo tako prežeto s fotografijami, kot je danes, zato je težko izstopiti iz množice z drugačnimi fotografijami in lastnim slogom. Morda vam uspe, če boste pravila postavili na glavo in v tem našli lasten ustvarjalni izraz. Podajamo vam 10 primerov, kjer »ne« postane ustvarjalni izziv. Seveda lahko poskus nadaljujete s poljubnim številom pravil in zakonitosti; najbrž vsak rezultat ne bo navdušujoč, a skozi preizkušanje se boste gotovo naučili česa novega in izoblikovali kanček lastnega fotografskega sloga. In ne pozabite, pravijo, da izjeme potrjujejo pravila! Dobrodošli torej v ustvarjalni svet fotografije, kjer ni nič narobe, če razmišljate zunaj okvirjev in kdaj prekršite pravila.
FOTO DELAVNICA – Mobilna fotografija
Kakovost vsakdanje fotografije se je z uporabo mobilnih telefonov drastično poslabšala, a ne zaradi tega, ker mobilni aparati ne bi omogočali dobrih posnetkov, temveč zaradi pomanjkanja občutka in znanja za zajem fotografije. Naenkrat namreč fotografiramo prav vsi. Fotografija je fotografija, ne glede na medij, s katerim je zajeta. Risanje s svetlobo še nikoli ni bilo preprostejše, saj pametni telefoni s pomočjo umetne inteligence prepoznavajo motive in jih temu primerno osvetlijo, ostrijo ipd. Res ni potrebnega veliko znanja, razen da kliknemo na ikono za fotoaparat, namerimo na motiv in stisnemo »sprožilec«. Pa vendarle, od vas je odvisno, kako boste pristopili k motivu, kakšno tehniko boste uporabili, kaj želite izpostaviti. Da bi podali nekaj uporabnih nasvetov in trikov, smo na tridnevnem potovanju po južni Moravski pripravili mini delavnico mobilne fotografije.
V novi številki vas čaka še obširna Testna cona, v kateri smo preizkušali fotoaparat Canon EOS 90D, objektive Canon RF 24-240mm, Fujinon XF 16-80mm F4 in GF 50mm F3.5, stabilizator DJI Osmo Mobile 3 in telefon Sonx Xperia 1, najavljamo pa tudi novi, revolucionarni fotoaparat Sigma fp. Preglejte še fotografije bralcev v rubriki Nepozabno in Danija Turnška v rubriki Portfelj bralca, spoznajte delo Nikonovega ambasadorja Pietra van Hoopena ter poročnih fotografov Jane Šnuderl in Simona Gašparoviča. V FotoNovicah poiščite vse tisto, kar vas zanima – vsekakor pa poglejte tudi, kaj fototerapija pod mentorskim vodstvom Jureta Kravanje pomeni mladim fotografom Dnevnega centra za mlade gibalno ovirane v Kamniku.
Želimo vam prijetno branje revije in dobro luč vselej, ko vzamete fotoaparat v roke.