Brez svetlobe ni fotografije, brez poznavanja lastnosti svetlobe pa ni dobrega fotografa. Tu se bomo zadržali na eni osnovnih lastnosti – smeri svetlobe glede na subjekt: od spredaj, s strani in od zadaj. Smer, vpadni kot svetlobe je pomemben pri vseh zvrsteh fotografije, od pokrajine domportreta.
Svetloba od spredaj
Najmanj dramatična je osvetlitev od spredaj, skoraj ne ustvarja senc, jo je pa najlažje kontrolirati glede na moč. Ne morete zgrešiti, če jo uporabite za družinski portret, množico opazovalcev neke prireditve. Je najbolj »milostna« do starejših, zato je ugodna predvsem za zunanje posnetke, ni ostrih senc, ki bi poudarjale gube. Pa vendar se je potrebno izogibati premočnega sonca, kajti bolj je svetloba mehka (ob sončnem vzhodu ali zahodu), lepši bodo rezultati pri posnetkih s svetlobo od spredaj. Celo v senci pod drevesi je dovolj svetlobe, če prihaja s strani fotografa in osvetli obraze oseb. Ključna je kontrola jakosti svetlobe. Celo bliskavica kot najbolj tipičen način osvetlitve od spredaj, je v soncu zaželena kot rahla zapolnitvena bliskavica. Odločilno je biti dovolj oddaljen (uporabite teleobjektiv), da bliskavica ne prevlada.
Neka pravih vzrokov za uporabo svetlobe od spredaj:
- Daje bolj predvidljive rezultate,
- manj senc skrbi za manj dramatičnosti,
- je bolj ploščata in prijaznejša do starejših.
Nekaj pomanjkljivosti:
- Ploščat izgled, prikaže bolj dolgočasen izgled,
- bliskavica lahko poudari nenaravno osvetljenost,
- kreativnost je omejena.
Svetloba s strani
Če želite raziskati kreativno stran fotografije, je svetloba s strani prava stvar za vas. Je odlična za poudarjanje tekstur, definiranje globine in prikaz vzorcev. Osvetlitev s strani poudari izraze na obrazu portretirancev na bolj dramatičen način, kot kaže spodnji primer. Sprememba v ČB fotografijo izraža močnejše emocije osebe.
Poglejte kako izstopajo ličnice, globina glave in izraznost oči v nasprotju z obrazom, ki bi bil osvetljen od spredaj. Fotografija tako postane mnogo zanimivejša, ali ne? Osvetlitev pod kotom 45° je najboljša za portretne fotografije. Fotografi pogosto pri fotografiranju pokrajin uporabljajo osvetlite od spredaj ali od zadaj (še posebno če preseva skozi drevesa), največkrat ob sončnem vzhodu ali zahodu. Kar pa ne pomeni, da stranska svetloba ni primerna za pokrajinsko fotografijo. Nasprotno, poskusite in odkrili boste bogastvo senc, ki poudarijo karakteristike pokrajine in dodajo globino in tridimenzionalni pogled.
Prednosti stranske osvetlitve:
- Oblikuje bolj dramatičen posnetek,
- vizualno loči subjekt od ozadja,
- poudari globino fotografije,
- poživi teksture.
Možne slabosti (ni jih mnogo):
- Preveč kontrasta je neprijazno,
- potreba po dopolnitveni bliskavici za zmanjšanje kontrasta.
Svetloba od zadaj
Je najbolj popularna za doseganje dramatičnosti. O njej govorimo, če sonce ali drug svetlobni vir seva izza vašega subjekta ali objekta, torej fotografirate proti svetlobi. Verjetno najtežja za izvedbo, vendar vredno se je potruditi za rezultate, ki jih lahko dosežemo.
Najpogostejše fotografije osvetljene od zadaj so ljudje v naravi, kot par na zgornji sliki ali pri športu ter prizori objektov v naravi. Če je svetloba neposredno za subjektom, je ta zelo temen, celo kot silhueta. Tovrstne fotografije so najboljše, ko je vir svetlobe nizko (sončni zahodi in vzhodi, zlate ali magične urice).
Prednosti osvetlitve od zadaj:
- Silhuete so vedno velik hit med opazovalci,
- oblikuje zanimive kontraste s toplo svetlobo in temnim objektom,
- fotografija pripoveduje zgodbo bolje kot direkten posnetek v obraz.
Možne pomanjkljivosti:
- Pomanjkanje detajlov včasih ni zaželeno,
- nepravilna jakost svetlobe lahko pokvari fotografijo,
- lahko se pojavijo odsevi v objektivu (lens flare).
Razmislek o svetlobi naj se prične pri vaših vsakdanjih aktivnostih. Opazujte, kakšne barve in pod kakšnim kotom pade svetloba v različnih situacijah in časih dneva. Ugotovite kako izgledajo objekti, ko so različno osvetljeni. Vsakdanje opazovanje, ne samo skozi iskalo, vam bo pomagalo razumeti svetlobo in jo kasneje pri fotografiranju tudi uspešno obvladati in izkoristiti vse njene prednosti.
Razumevanje svetlobe je pogoj za kreativnost!