preizkusili smo:
CANON EOS R1
ČISTO PRVI VTISI
V Canon EOS R seriji spremljamo nizanje novih modelov skladno z razvojno potjo v predhodni, EOS D seriji. Zato smo z velikim zanimanjem še pred vsakim šušljanjem o dejanskem nastanku profesionalne krone serije, R1, ugibali, kdaj in kaj se bo zgodilo pod številko ena; kakšen bo visoko zmogljivi naslednik EOS 1D X. V letu 2023 so se govorice intenzivirale in julija se je zgodil težko pričakovani dogodek, ko smo novinarji prvič dobili priložnost preizkusiti Canonov najzmogljivejši brezzrcalni fotoaparat EOS R1 na ekskluzivnem dogodku v Münchnu.
Aparat smo lahko preizkusili v zahtevnih pogojih, ki simulirajo realne izzive športne fotografije. Fotografirali smo breakdance in košarko, pri čemer je bil poudarek na preizkušanju hitrosti, natančnosti in zmogljivosti sledenja samodejnega ostrenja. Breakdance je bil za to testiranje izbran namenoma, saj je prvič postal uradni olimpijski šport. Dvoranski pogoji s hitro menjavo barvne reflektorske svetlobe in visokim kontrastom so dodatno otežili zajemanje ostrih posnetkov, kar je omogočilo realno oceno sposobnosti aparata.
Že ta prva predstavitev in preizkušnja je pokazala pričakovano; EOS R1 je popolnoma optimiziran za profesionalne fotografe, ki se ukvarjajo s športno, akcijsko in reportersko fotografijo. Aparat je zasnovan za hitrost in preciznost, obenem pa ponuja izboljšane zmogljivosti v težkih svetlobnih pogojih, kar je ključno pri pokrivanju dinamičnih dogodkov v zaprtih prostorih ali ob slabši naravni svetlobi. EOS R1 ni le evolucija Canonove brezzrcalne serije, temveč prinaša revolucijo v zmogljivosti brezzrcalnih aparatov za profesionalno rabo.
Canon EOS R1 ima značilno kvadratasto obliko ohišja, ki z vgrajenim držalom olajša fotografiranje v pokončnem formatu. Velik in robusten aparat je predpogoj za delo v zahtevnih terenskih razmerah, tako pri športni kot pri reporterski fotografiji. Poleg tega pa profesionalni objektivi z odličnimi svetlobnimi lastnostmi niso peresno lahke kategorije, zato je robustno in vsestransko odporno ohišje R1 odlična kombinacija za delo z njimi. Na levi fotografiji R1 z objektivom Canon RF85mm F1.2 L USM (ki recimo na ohišju EOS R5 Mark II deluje kar nekako neproporcionalno proti majhnemu aparatu), na desni s Canon RF100-300mm F2.8 L IS USM.
O ZMOGLJIVOSTIH CANON EOS R1
Canon EOS R1 je trenutno najzmogljivejši fotoaparat v seriji R in prinaša številne inovacije, ki ga s pomočjo hitro razvijajoče se tehnologije »Accelerated Capture« in »Deep Learning«, kot pričakovano, postavljajo nad vse prejšnje modele. Fotoaparat je opremljen z novim 24,2-milijonskim od zadaj osvetljenim zloženim senzorjem CMOS, ki omogoča izjemno hitro zajemanje podatkov ter odlično zmogljivost v slabih svetlobnih pogojih, pri čemer je praktično odpravljeno tudi popačenje zaradi premikajočega se zaklopa. Brez zatemnitve iskala je možno z elektronskim zaklopom fotografirati tudi do izjemno kratke 1/64.000 sekunde. V kombinaciji z izboljšanim dvojnim slikovnim procesorjem DIGIC Accelerator in DIGIC X zagotavlja izjemno hitrost pri obdelavi velikih količin podatkov, kar je ključnega pomena za profesionalne fotografe, ki potrebujejo hitro zajemanje odločilnih trenutkov.
EOS R1 omogoča neprekinjeno fotografiranje s hitrostjo do 40 sličic na sekundo pri popolni ločljivosti RAW, brez izgube kakovosti, kar ga postavlja med najhitrejše profesionalne fotoaparate na trgu. Zahvaljujoč naprednemu sistemu samodejnega ostrenja Dual Pixel CMOS AF II, ki zdaj pokriva skoraj 100 % površine tipala, je sledenje subjektom še natančnejše in hitrejše kot pri katerem koli prejšnjem modelu. Samodejno ostrenje podpira prepoznavanje obrazov, oči, živali, vozil in celo specifičnih športnih gibov, kar bistveno olajša delo pri akcijski fotografiji. Samodejno ostrenje s sledenjem pogledu je podprto z naslednjo generacijo tehnologije, ki uporablja novo optiko in prenovljen algoritem za neposredne črte pogleda in deluje z dvojno hitrostjo.
S funkcijo predhodnega neprekinjenega fotografiranja je mogoče zajeti 20 zaporednih fotografij še pred dejanskim proženjem prožilca, kar se sliši docela futuristično. Z nastavitvijo prioritete akcije ponuja cel nabor naprednih nastavitev pri fotografiranju športa; z naprednim prepoznavanjem delov telesa in ignoriranjem ovir pred sledljivim subjektom je postalo sledenje določeni osebi ali določeni vrsti akcije izjemno hitro in lahko. R1 je naučen, da brez težav sledi posamičnim akcijam pri nogometu, košarki in odbojki. Z lahkoto recimo sledi samo osebam, ki imajo pri igri trenutno v posesti žogo – s sledenjem žogi hitro prehaja od igralca do igralca. Kot prioriteto je npr. pri nogometu mogoče nastaviti posamične elemente igre, kot so strel, udarec z glavo, kratka ali dolga podaja, preigravanje, izbijanje, prosti strel, obramba ipd. V aparatu je mogoče registrirati 10 x 10 oseb, ki jih bo aparat po vaši želji prednostno prepoznaval in sledil v množici igralcev ali pač kjerkoli v množici oseb, kar je zagotovo tudi odlično orodje za reporterje na terenu, ki iščejo fotografije določenih znanih oseb v množici.
Pri video zajemu EOS R1 ponuja snemanje v 6K RAW pri 60 sličicah na sekundo, kar je ključno za ustvarjalce vsebin, ki želijo vrhunsko kakovost videoposnetkov brez kompresije. Poleg tega omogoča 4K 120p snemanje za izjemno gladke počasne posnetke. Canon je v model vgradil napredno hlajenje, ki preprečuje pregrevanje pri daljših snemanjih v visoki ločljivosti. EOS R1 vključuje tudi izboljšan večfunkcijski hot shoe priključek, ki omogoča uporabo naprednejših dodatkov, kot so profesionalni mikrofoni in brezžični oddajniki. Med snemanjem videoposnetka v polni visoki ločljivosti Full HD je možno istočasno zajeti tudi zaporedne fotografije v obliki JPEG. Kot zanimivost, možno je izbrati med dvema opcijama video izgleda; Picture Style ali Cinema EOS Custom Picture. Gre za prvi prenos zmogljivosti iz serije Cinema EOS kamer v EOS fotoaparate.
Dodatne izboljšave vključujejo novo, večje, svetlejše in hitrejše elektronski iskalo (EVF) s 5,76 milijona točk ter skoraj brezhibno izkušnjo brez zamika. EOS R1 ima dvojne reže za pomnilniške kartice CFexpress in SD UHS-II, kar omogoča hitro zapisovanje podatkov in večjo fleksibilnost pri uporabi različnih medijev za shranjevanje. Podpora za WI-Fi 6E omogoča takojšen in hiter prenos izbranih slik v druge naprave, na razpolago pa je tudi Ethernet povezava 2.5 GBASE-T. HDMI vrata polne velikosti omogočajo stabilne povezave z monitorji in zunanjimi snemalniki v studiu ali na terenu. Potek dela je mogoče pospešiti z obrezovanjem slik neposredno v aparatu ali pa posamični fotografiji kar štirikratno povečati ločljivost, do neverjetnih 96 milijonov slikovnih pik. Pri pregledovanju posnetih fotografij v aparatu bo funkcija Blur Detection prepoznala 3 stopnje zamegljenosti fotografij, kar omogoča hitro izločanje in brisanje neostrih fotografij.
EOS R1 ima za visok nivo podrobnosti vgrajen napredni nizkoprepustni filter, katerega namen je rahlo mehčanje slike za odpravo moiré učinka (motečega marogastega vzorca, ki nastaja pri zajemu drobnih vzorcev, kot so recimo tkanina oblačil ali rešetke) in njegovih barvnih artefaktov. Predhodna generacija nizkoprepustnih filtrov je odnesla nekoliko ostrine, napredna generacija pa omogoča visoko ločljivost detajlov.
KOŠARKA: Fotografije so bile posnete s canon EOS R1 in vsestranskim objektivom Canon RF24-105mm F2.8 L IS USM Z. Z najbolj odprto zaslonko f/2.8 in časom 1/1250 sekunde je v teh težkih svetlobnih pogojih samodejni ISO segel do 32.000. Napredno odstranjevanje šuma v aparatu je kljub temu dalo odlično ostre in svetle JPEG datoteke, ki bi jih preko brezžične povezave zlahka sproti poslala v uredništvo za takojšnjo objavo v medijih. S procesiranjem RAW datotek pa je seveda možno iz slike iztisniti še veliko več. Aparat ponuja opcijo, da se posamično fotografijo obdela i obreže ali pa poveča na kar 96 milijonov pikslov.
RAZMISLEK O VELIKOSTI SENZORJA
Marsikdo zavihne nos ob podatku o velikosti senzorja v modelu R1, a Canonova filozofija uporabe je jasna: EOS R1 je zasnovan predvsem za fotoreporterje in športne fotografe, pri katerih hitrost in zanesljivost igrata ključno vlogo. Namesto sledenja trendu ultra-visokih ločljivosti, se je Canon pri R1 odločil za 24 MP senzor, kar dejansko prinaša konkretne prednosti.
Več megapikslov pomeni večje datoteke, kar upočasnjuje zajem in obdelavo slik. Manjši senzor omogoča višje hitrosti, saj procesor ne obdeluje ogromnih količin podatkov, kar pomeni hitrejše neprekinjeno fotografiranje in boljšo odzivnost. To je ključno za športne in reporterske fotografe, ki morajo v drobnem delčku sekunde ujeti odločilen trenutek.
Poleg tega manjši senzor omogoča boljšo zmogljivost pri šibki svetlobi. Večji piksli lahko zajamejo več svetlobe, kar pomeni manj šuma in boljšo kakovost slike v slabih svetlobnih razmerah – bistvena prednost za novinarje, ki fotografirajo v nepredvidljivih pogojih. Velikost piksla je tudi pomemben podatek pri odločanju med modeloma R5 in R6. V praksi se izkaže, da je R6 zaradi večjih pikslov bolj uporaben za vsestranske fotografe, ki delajo v različnih, tudi svetlobno težjih pogojih.
Druga velika prednost je hitrost prenosa podatkov. Novinarji pogosto delajo pod časovnim pritiskom, zato je ključno, da lahko slike hitro pošljejo uredništvom. Manjše datoteke se hitreje prenašajo preko vgrajenega Ethernet priključka ali brezžične povezave, kar pomeni, da lahko fotografi slike v realnem času pošljejo na objavo.
Poleg tega Canon ponuja vgrajeno AI-povečavo, ki omogoča povečanje 24 MP slik na do 96 MP neposredno v fotoaparatu. To pomeni, da lahko fotografi, kadar potrebujejo večjo ločljivost, to dosežejo takoj, brez dodatne programske obdelave.
R1 tako dokazuje, da več megapikslov ni vedno boljše – za hitrost, zanesljivost in prilagodljivost je lažji, hitrejši in učinkovitejši sistem pogosto boljša izbira.
BREAKDANCE: nova olimpijska disciplina, prijeten izzvi za športnega fotografa. Ujeti je potrebno ravno pravšnji trenutek, ko je telo plesalca ali več njih v izpopolnjeni figuri. Z hitrim zaporednim fotografiranjem kar 40 posnetkov v sekundi in dodatno opcijo 20 fotografij v predpomnilniku so možnosti za ulov odločilnega trenutka res odlične. V množici posnetih fotografij ni težko izbrati najbolj idealne poze. Tovrstno rafalno fotografiranje zahteva hiter prenos velikega števila podatkov na pomnilniški medij, s čimer R1 nima nobenih težav. Težave imamo le fotografi, ko moramo izbrisati vse odvečne fotografije. Fotografije breakdance performansa so bile posnete z R1 v kombinaciji z objektivom Canon RF85mm F1.2 L USM, ki se je izkazal za res odlično izbiro. Pri podobni svetlobi kot ob fotografiranju košarke, ter nastavitvah f/1.2 in 1/1250 sekunde je samodejni ISO segal le do največ ISO 4000. Posamični portreti v zahtevni rdeči svetlobi so izjemno korektno osvetljeni in imajo uravnoteženo nastavitev beline, da je koža naravne barve.
PRIMERJAVA Z DRUGIMI MODELI V SERIJI EOS R
Canon EOS R1 predstavlja vrhunec serije R in se precej razlikuje od drugih modelov v tej seriji. Če se sprehodimo med modeli v zgornjem segmentu, od EOS R6 naprej:
EOS R6 Mark II je odlična izbira za napredne amaterje in polprofesionalce, ne dosega pa zmogljivosti R1, saj ima manj napreden sistem samodejnega ostrenja in nižje hitrosti neprekinjenega zajemanja slik. Ne omogoča nadzora ostrenja z očesom, ima slabše video sposobnosti, manj priključkov, slabšo podporo za spominske kartice, manjše iskalo, ni tako robusten ipd. EOS R6 Mark II je med vsemi modeli predvsem cenovno najbolj dostopna opcija in dobra kombinacija zmogljivosti za vsestranske fotografe.
EOS R5 Mark II sicer ponuja višjo ločljivost s svojim 45-milijonskim tipalom, vendar nima enake hitrosti procesiranja kot R1. R5 Mark II je bolj uravnotežena izbira za tiste, ki želijo visoko ločljivost in napredne video zmogljivosti, medtem ko je R1 optimiziran za hitrost in natančnost. Pogosto prihaja do dileme pri izbiri med modeloma R5 in R6 in pri specifikacijah močno izstopi večji senzor modelov R5. Dobro je vedeti, kaj v praksi pomeni večji senzor in manjša velikost posamičnega enote na senzorju – obrazložitev najdete v odstavku »Razmislek o velikosti senzorja«.
Najbolj zanimiva primerjava je z EOS R3, saj se je ta model pred prihodom R1 edini iz serije uvrščal v profesionalni segment. Zgrajen je na osnovi 24,1-milijonskega tipala, vendar ne uporablja enake zložene arhitekture kot R1, kar pomeni, da je obdelava slik počasnejša. Zanimivo, R3 izkazuje boljši dinamični razpon od R1, a slednji prinaša hitrejše zaporedno fotografiranje, boljšo obdelavo podatkov in izboljšano samodejno ostrenje v številnih segmentih. EOS R3 je še vedno močna izbira za tiste, ki potrebujejo zmogljivo športno kamero, vendar po bolj dostopni ceni kot R1, ki je dejansko zelo optimiziran za delo reporterjev in športnih fotografov.
UPORABNIŠKA IZKUŠNJA
Uporabniška izkušnja se prične, ko aparat vzameš v roke, poiščeš želene nastavitve in narediš prvo fotografijo. Kot uporabnica Canon R in D serij se hitro znajdem pri katerem koli modelu, čeprav so si po arhitekturi ohišja in razporeditvi ključnih kontrolnikov nekoliko različni. Če ima R5 Mark II gumb za vklop in izklop po novem na vrhu desno (nekako se mi zdi to optimalna pozicija za delo z eno roko), ima R1 ta gumbi na zadnji strani – tudi sama oblika aparata je seveda popolnoma drugačna – R1 se od ostalih modelov serije R razlikuje predvsem po svoji robustni zasnovi, ki vključuje tudi vgrajeno navpično držalo, kar omogoča boljše ravnotežje pri uporabi težjih objektivov in olajša fotografiranje v pokončnem položaju. Ta zasnova je značilna za Canonove paradne modele in prispeva k večjim dimenzijam ter teži fotoaparata. Na R1 tudi zaradi njegove zasnove ohišja preprosto spadajo težji, svetlobno močnejši objektivi.
Poleg tega je EOS R1 opremljen z naprednim, izredno udobnim in prijetno velikim elektronskim iskalom z 9,44 milijona pik, 0,9-kratno povečavo in najvišjo svetlostjo doslej v seriji EOS R. Precejšen luksuz za fotografiranje skozi iskalo.
Prva poletna izkušnja v Munchnu mi je dala grobo oceno, da se R1 bolje obnese pri fotografiranju športa v slabih svetlobnih razmerah kot pa istočasno testiran R5 Mark II. V tem smislu je bolj soroden EOS šesticam, kakor EOS peticam, vse skupaj pa je vezano na razmerje med velikostjo senzorja in posameznega piksla. Aparat sem preizkusila v kombinaciji z objektivom Canon RF24-105mm F2.8 L IS USM Z in pozneje še s Canon RF85mm F1.2 L USM, ki me je povsem očaral s svojimi zmogljivostmi. Fotografiranje košarke in breakdancea v temni dvorani in protisvetlobi posamičnih reflektorjev se je izkazalo za povsem lahkotno. Brez vsakih težav je delovalo ostrenje in sledenje, fotografije so bile povsem korektno osvetljene in v vsaki barvi svetlobe je bilo ravnovesje beline pravilno. Lovljenje posamičnih trenutkov je predstavljalo čisti užitek – ko imaš v rokah odlično orodje, ti preostane le še užitek ob fotografiranju.
Jeseni je šel Canon EOS R1 še na fotopotep z Digitalno Kamero. Destinacija so bili divji konji na planoti Krug nad Livnim, v Bosni in Hercegovini. V pričakovanju akcije na širni planoti v izzivalnih vremenskih in svetlobnih pogojih, smo R1 opremili z odličnim Canon RF100-300mm F2.8 L IS USM. Vsekakor izjemna kombinacija, tudi v dejanskem rokovanju z opremo. Kakšne hude akcije med takrat zelo umirjenimi čredami nismo dočakali, fotografiranje pa je bilo čisti užitek.
Za konec še najzanimivejši podatek. Na ohišju EOS R1 se da najti kontrolnike, ki zaenkrat sploh še nimajo dodeljene funkcije. Razvijalcem je očitno kristalno jasno, kaj nam bodo v prihodnosti še postregli na uporabniškem meniju. Glede na izjemno hiter razvoj tehnologije je pričakovati, da bodo sprotne programske podpore dodajale nove uporabniške sladkorčke v obstoječe ohišje in vsekakor z velikim zanimanjem spremljamo, kaj vse se bo v spregi s tehnologijo umetne inteligence še zgodilo v tem izjemnem ohišju.
DIVJI KONJI NA PLANOTI KRUG: Fotografirano s canon EOS R1 v kombinaciji z objektivom RF100-300mm F2.8 L IS USM. Odličen par, ki zagotavlja vrhunske posnetke in zadovoljnega fotografa. Konje smo po planoti iskali od zgodnjega jutra, ko je bilo visokogorje še ovito v temo. V zarji sončnega vzhoda smo našli prvo čredo in v zlatnini prvih sončnih žarkov so pri f/2.8 in nizkih ISO vrednostih nastajale res čarobne fotografije. V meniju aparata je mogoče pri opcijah sledenja nastaviti konje. Samodejno ostrenje in sledenje je delovalo brez težav tudi pri fotografiranju neposredno proti soncu, kar je sicer kar težavna situacija za večino fotografske opreme.
Za več tehničnih informacij in predstavitvenih vsebin (res jih ni malo in zahtevajo kar poglobljeno prebiranje) predlagam skok na spletno stran Canon Slovenija: Canon EOS R1
***
zapis in fotografije: AndreJa Ravnak