Četrtek 10. februar 2022
“Svet okoli nas je sestavljen iz treh barv; iz rdeče (R), zelene (G) in modre (B), od barv pa je zelo odvisna tudi barvna fotografija. Že od začetkov barvne fotografije se fotografi ukvarjajo s poudarjanjem nekaterih barv na fotografijah. Najuspešnejši so znali hitro narediti »čisto« fotografijo, takšno, ki je vsebovala le dve primarni barvi ali mešanico teh barv, ki jim je spet dala zanimive barvne kombinacije. V tokratnem foto izzivu »Dvobarvno«, ki ga je izbral naš član Aleksej Cegner, so fotografi poskušali z dvema prevladujočima barvama povedati zgodbo. Naloga ni bila najlažja, zato sva bila z Juretom še toliko bolj presenečena ob pogledu na vse fotografije. Preko sedemdeset smo jih prejeli in vsaka posebej je bila zanimiva. Zaradi pomanjkanja časa sva sicer od vsakega člana izbrala za komentarje le eno fotografijo, sicer pa je bilo mogoče v vsaki najti zgodbo. Še posebej sva bila presenečena nad nekaterimi člani, ki so se izziva lotili sistematično, ustvarjali fotografije tematsko in naredili nekaj res vrhunskih. Sicer pa so prav vsi, ki so sodelovali, začutili kaj pomeni dvobarvno, pobrskali po svojem arhivu in poslali zanimive fotografije na aktualno temo.”
Takole je peti fotoizziv opisal Igor Rosina. Družbo za komentatorsko mizo mu je tokrat delal mojster fotografije Jure Kravanja. Med drugim sta se precej posvetila komentiranju kompozicije, kjer ima marsikdo še veliko rezerve. Za najboljšo fotografijo sta izbrala odlično ujet trenutek z naslovom “VEČERJA”. Avtor je najmlajši udeleženec fotoizziva, TADEJ PRERADOVIČ JARC. Čestitke Tadej, majčka Digitalne Kamere je tvoja!
Vabljeni k ogledu galerije prejetih fotografij:
Naslednjo temo je izbrala IRENA GREGORC. Tokrat gre za poseben, tehnično in ustvarjalno zahteven izziv:
LIGHT PAINTING ali SLIKANJE S SVETLOBO
Fotografije sprejemamo do 9. marca 2022, komentirali pa jih bomo na srečanju 10. marca 2022. Navodila za pošiljanje so še vedno enaka:
- Izbor največ treh fotografij na temo pošljite na e-naslov digitalnifotoklub()gmail.com
- Fotografije naj bodo velike 3000 pix po daljši stranici, shranjene v jpg formatu in poimenovane po sistemu »ime priimek – naslov fotografije.jpg«.
Irena takole s podrobnimi navodili predstavlja šesti fotoizziv:
* * * *
OSNOVE LIGHT PAINTINGA
Fotografija izhaja iz grških besed phos (svetloba) in graphis (pisalo, čopič) skupaj pa pomenijo “risanje s svetlobo”. To je izraz, ki opisuje fotografsko tehniko premikanja svetlobnega vira (snop svetlobe ročne svetilke) med fotografiranjem z dolgo osvetlitvijo, bodisi za osvetlitev predmeta ali pretemnega prostora ali narave. Poleg fotoaparata vpetega na stojalo je potreben daljinski upravljalec, enostavna ročna svetilka, daljši čas osvetljevanja, veliko potrpljenja in poskusov, ki se kasneje v post produkciji združijo v eno samo fotografijo.
Svetlobno slikanje posnema značilnosti tradicionalnega slikarstva, začetki segajo v leto 1889, ko sta Étienne-Jules Marey in Georges Demeny proučevala različne fotografske tehnike. V profesionalni fotografiji se uporablja že od tridesetih let prejšnjega stoletja, priljubljenost pa se z digitalizacijo povečuje še danes.
Namen risanja s čopičem je doziranje svetlobe, ustvarjanje tridimenzionalnosti, oziroma ujeti pravo razmerje med svetlobo, senco in temnimi deli. To je zelo ekonomična, zanimiva in zelo obširna zvrst fotografiranja, lahko jo uporabimo v naravi, lahko pa se z njo poigramo kar doma. Za to ne rabimo studia ali posebej prilagojenega prostora. Dovolj bo polovica jedilne mize, pisalna miza ali celo likalna deska.
OBJEKTIV
Uporabljamo objektive, ki so tudi sicer namenjeni fotografiranju hrane ali tihožitja in to je lahko vsestranski 24 – 70 mm, 50 mm ali makro 105 mm, lahko pa je tudi zoom objektiv 70 – 200 mm.
TRIPOD
Ker bomo uporabili daljše čase je nujno potrebno stojalo, ki bo preprečilo, da bi bile fotografije neostre, stresene ali zamegljene. Obvezno izklopimo redukcijo vibracije! Od začetka do konca fotografiranja se ne dotikamo ali premikamo stojala. Aparat mora biti vedno na istem mestu! Uporabimo zakasnitev zaklopa ali daljinski sprožilec. Če imamo možnost je idealna Tethered povezava z Lightroom ali Capture 1. V tem primeru prožimo fotoaparat direktno iz računalnika, tablice ali telefona.
OZADJE
Ozadje ki si ga izberemo je najbolje belo, sivo ali črno, ker ga bomo na ta način lahko dodelali v post produkciji.
ARANŽIRANJE
Uporabimo svojo domišljijo in kreativnost, malo pokukajmo po spletu, uporabimo barve, ki se med sabo ujemajo, upoštevajmo barvni krog. Držimo se pravila tretjin in najpomembnejše predmete v kadru postavimo v stičišče zlatega reza.
NASTAVITVE APARATA
Čas, ko bomo pustili tipalo odprto je lahko od 10 sekund pa do 2 minuti (nastavitev Bulb ali Time, odvisno od znamke fotoaparata), odvisno tudi od tega, ali smo se odločili za en posnetek ali bo fotografija sestavljena iz več delov osvetljevanja in s tem posledično več posnetkov. Zaslonka naj bo med f/8 in f/13 in ne več zaradi difrakcije ali uklona svetlobe, manj pa tudi ne zaradi aberacije ali popačenja. Vrednosti ISO bomo vedno ohranjali čim nižje, med 100 in 200.
FOKUSIRANJE
Če fotografiramo s ptičje perspektive, potem je globina bistveno bolj plitka, kot če smo se odločili za kader po možnosti pod kotom 45stopinj. Fokusiramo točko z Avto Fokusom in ko imamo točko nastavljeno premaknemo nastavitev v Manualni način fokusiranja. Če želimo imeti fokus čez celo fotografijo bo morda najbolj primerno napraviti tri ali več posnetkov z različnimi točkami ostrenja, ki se kasneje združijo v post produkciji (Focus stacking).
OSVETLJEVANJE
V prostoru kjer bomo fotografirali naj bo mrak, umaknimo ali ugasnimo vse svetlobne predmete, zastremo okna in uporabimo črna oblačila. Do konca ne bomo vedeli kako smo uspešni, zato je potrebnih več posnetkov. Z mehko roko uporabimo ozek snop luči za manjše dele in širši snop za večje površine. Uporabimo dve različni vrsti luči, stroga bo bližja in trša, oddaljena bo večja in bolj mehka in blaga. Iz tršega papirja si naredimo tulec ter ga postavimo na ročno svetilko, da naredimo ožji snop svetlobe. Različne površine različno absorbirajo svetlobo, svetlejše so lahko hitro preosvetljene, temnejše pa rabijo daljši čas osvetljevanja. Robovi osvetljenih delov in senc bodo mehkejši, če bomo ročno svetilko rahlo premikali s kroženjem. Dalj časa bomo osvetljevali določeno površino, bolj bo modra, če bomo uporabljali LED svetilko. Najbolj hvaležne za osvetljevanje so mat površine ali predmeti. Izogibajmo se premočnih luči. Kot dodatek nam lahko osvetljevanje popestri tudi difuzor (paus papir). Ena od načinov osvetljevanja je tudi uporaba fleša kot lučke. Nastavitev M, 1/128, čim ožji snop luči na flešu (100-200 mm), kartonast tulec za še ožji snop. Napravimo posnetek kadra (Still life) še preden začnemo na površino postavljati predmete.
UREJANJE POSNETKOV IN POST PRODUKCIJA
- WB – uporabimo siv kartonček pri prvem posnetku.
- Ekspozicija ali svetlobno urejanje
- Color mix ali barvno urejanje
- Kontrast
- Obrezovanje
- Ostrenje
- Shranjevanje
Veliko poskusov bo zvišalo raven kvalitete vaših izdelkov, karkoli boste počeli! Obilo veselja, zadovoljstva in uspeha vam želim in dobro luč vsem!
Irena Gregor©