Preproste, a bistvene smernice za kompozicijo, ki jih morate poznati
Kompozicija je pri fotografiji ključna. Ni pomembno, kako dobra je svetloba ali koliko prilagodite sliko v kasnejši obdelavi; brez dobre kompozicije slika nikoli ne bo nič drugega kot “pač en zanimiv posnetek”.
Zavedam se, da to ni lahka tema. Še ko sem poučeval dijake na šoli, so imeli s tem nemalo težav. Obstaja neskončno število smernic in tako imenovanih pravil, vendar je nemogoče uporabiti vseh naenkrat. Pravzaprav včasih sploh ne bi smeli uporabiti nobenega. Zato jih raje imenujem kompozicijske smernice kot pravila. A preden pričnete kršiti pravila, morate te dodobra spoznati.
In ker imamo s tiskano revijo Digitalna kamera že nekaj časa kar nekaj likvidnostnih težav, sem se odločil, da vam vsak teden pripravim en članek, ki bo vezan na fotografijo. Včasih bodo to kakšni nasveti, drugič predstavitev kakšnega fotografa, ki je ustvaril kaj posebnega, ali le moja razmišljanja o fotografiji. Vedno pa se bom trudil, da bom zapisal kaj zanimivega.
Tokrat vam v tem članku želim predstaviti 5 kompozicijskih smernic, ki se najpogosteje uporabljajo pri fotografiranju in verjamem, da bodo pomagale tudi vam. Zagotovo ste nekateri že slišali za nekatere od teh, morda za vse, vendar vseeno upam, da bodo komu pomagale k ustvarjanju boljših fotografij.
1 Temno v svetlo
To je dobro znana tehnika, ne samo v fotografiji temveč na sploh v svetu umetnosti, vendar je v pokrajinski fotografiji pogosto zanemarjena.
Uporaba tehnike kompozicije od temnega do svetlega bo izboljšala vizualni učinek in pomagala pri vodenju gledalca skozi sliko.
In kaj točno to pomeni? Naše oči oz. možgani, ki vidijo s pomočjo oči so narejeni tako, da nam pogled vedno uhaja k svetlejšim delom slike, zato je pomembno, da so svetlejša območja v bližini glavnega motiva slike. S temnenjem bolj oddaljenih območij, kot so robovi slike, gledalca skoraj prisilite k svetlemu območju.
Pa si poglejmo zgornjo sliko. Temni senčni deli slike, (voda in del hribov) vam pomagajo usmeriti pogled proti svetlejši s soncem obsijani gori. Vendar upoštevajte, v temnejših delih mora biti ravno dovolj podrobnosti, da ostane pomembna za pokrajino kot celoto. Če bi ti bili čisto črni, bi lahko imeli nasprotni učinek.
Kompozicijska tehnika od temnega do svetlega je tista, ki je ni vedno mogoče uporabiti na terenu; včasih je to treba storiti v postprodukciji, najlažje v Photoshopu s previdno uporabo orodja Dodbe & Burn ali drugimi tehnikami naknadne obdelave (o teh se bom razpisal v enem naslednjih člankov).
2 Hladni in topli toni (nasičenost in nenasičenost barve)
Drugo kompozicijsko vodilo, ki bi se ga morali naučiti uporabljati, je podobno prejšnjemu, vendar namesto o svetilnosti slike gledamo na barve . Študije so pokazale, da človeško oko, tako kot pri svetlosti, privlačijo topli toni . To je nekaj, kar lahko izkoristimo pri fotografiji.
Z uporabo hladnih in nenasičenih tonov na manj pomembnih delih slike in toplih svetlih tonov na preostalih lahko gledalca usmerimo k glavnemu motivu.
Kombinacija te tehnike s prejšnjo je učinkovit način za hitro izboljšanje vizualnega učinka slike.
3 Vodilne črte
Prepričan sem, da je to nekaj, kar mnogi od vas že poznate, vendar je vredno ponoviti: izkoristite vodilne črte. Poiščite elemente v ospredju, ki vodijo proti glavnemu motivu. To je lahko cesta ali sprehajalna pot, reka, polje ali celo oblaki. Obstaja velika verjetnost, da bodo te vodilne črte močno spremenile sicer povprečno sliko.
Najpomembneje pri delu z vodilnimi črtami, je, kam te vodijo. Gledalcu naj pomagajo usmeriti pogled k glavnemu predmetu na sliki, ne stran od njega.
Na zgornji sliki kombinacija temnih, senčnih črt in osvetljeni vrhovi sivkinih grmov vodijo neposredno do drevesa na sredini polja, kar pomaga poudariti njegov pomen. Horizontalna linija smilja v ozadju bi lahko bila moteča, če ne bi bilo močnih linij, ki jih tvorijo grmi sivke, ta kompozicija zagotovo ne bi delovala.
4 Čisti koti
Četrti nasvet je morda nekoliko težje izvedljiv. Da bi bila slika videti popolno, se morate vedno vprašati, ali vsi deli na njej prispevajo k temu? Če obstajajo deli, ki nam odvrnejo pozornost, jih je treba odstraniti. To lahko storite tako, da premaknete stojalo, spremenite izrez ali ga odstranite v naknadni obdelavi. (tudi o tem v enem izmed naslednjih zapisov)
Zgornja slika je dober primer. Opazite, da je skala na levi strani prerezana na pol; to je nekaj, kar pritegne več pozornosti, kot je potrebno. Z malo spremembo goriščnice, zamikom aparata, majhnim obrezom ali z malo igranja v Photoshopu lahko to enostavno popravimo.
5 Od velikega do majhnega
Zadnje kompozicijsko vodilo, ki ga bom opisal je, veliki proti majhnim ali bližnji proti oddaljenim predmetom. To bo v kombinaciji z vodilnimi črtami ‘posrkalo’ gledalca naravnost v sliko in ga vodilo proti glavnemu motivu.
Za primer vzemimo zgornjo sliko. Z uporabo nizke perspektive sem lahko poudaril nasad sivke in ga uporabil kot vodilne črte do hiške v sredini, ki je videti veliko manjša zaradi uporabe širokokotnega objektiva. Velike črte v ospredju služijo kot naravno vodilo, kjer pristanejo oči ob prvem ogledu slike, hiška pa ustvari dodatno globino.
In za konec…
Močna kompozicija je lahko tisto, kar naredi ali razbije sliko. To je velik del ustvarjalnega procesa, vendar je tudi velik del gledalčeve izkušnje. Zaradi dobre kompozicije bo gledalec bolj užival v slikah.
Ko sestavljate kompozicijo, je pomembno, da se zavedate, kaj počnete. Ni vam treba uporabiti vseh zgornjih smernic. Vendar je dobro, da se naučite kako lahko vsaka od njih pomaga izboljšati sliko na kateri delate.
Kot na primer pravilo tretjin . Ta znana kompozicijska tehnika je preprost, a učinkovit način, da vaše slike izstopijo, so opažene. Seveda pa obstaja tudi zelo veliko vrhunskih slik, ki temu pravilu ne sledijo.
Če ste bili pri vašem naslednjem fotografiranju kaj bolj pozorni na kompozicijo, če so vam ti kratki nasveti pomagali, bom vesel, če napšete kratek komentar in mi ga pošljete.
In ker me vedno več ljudi sprašuje kaj je to ICM fotografija, bom naslednji teden napisal članek o tej novi – stari tehniki, ki je vedno bolj popularna.
Avtor: Igor Rosina
Fotografije: Igor Rosina